четверг, 4 июня 2015 г.

Методичні рекомендації і поради щодо організації та проведення конкурсу «РАЗОМ! Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб та родин»

І. Загальні рекомендації і поради
1.1. Створення регіонального (місцевого) оргкомітету відбувається за ініціативи співорганізаторів конкурсу певного регіону шляхом проведення організаційного засідання і за наявності письмового підтвердження участі від співорганізатора та делегування відповідальних осіб до складу Оргкомітету. Основні завдання регіонального оргкомітету визначені у Положенні про конкурс. За потреби, може бути розроблено і затверджене окреме Положення про регіональний оргкомітет із визначенням додаткових повноважень та функцій, якщо вони не суперечать Положенню про конкурс.

Доцільно залучити до роботи в оргкомітеті керівників/відповідальних працівників обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, методичних кабінетів, позашкільних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб, а також представників, батьківських громад, родин, неурядових організацій, діяльність яких дотична до ідеї конкурсу.
1.2. Для успішного вирішення завдань конкурсу можна  використати також можливості партнерів – засоби масової інформації, бізнес-структури, благодійні фонди, громадські організації та ін.
Якісному організаційно-технологічному забезпеченню проведення регіонального етапу конкурсу сприятиме розробка та затвердження плану-графіку заходів, про який доцільно поінформувати потенційних учасників, співорганізаторів, партнерів.
На підготовчому етапі конкурсу варто задіяти усі доступні засоби поширення інформації про Конкурс та його особливості, зокрема електронні ресурси для батьків. З цією метою рекомендується проведення брифінгів, прес-конференцій, тематичних зустрічей тощо.
1.3. На підготовчому етапі конкурсу, пошуку та визначенні його потенційних учасників регіональним оргкомітетам доцільно акцентувати увагу на загальні методологічні підходи, а саме:
«Авторський підхід»участь в конкурсі на умовах добровільності автора/авторів, а не установ/закладів/організацій. У конкурсі можуть взяти участь один чи декілька авторських колективів від одного навчального, культурно-освітнього закладу, соціальної служби. Варто врахувати, що перевага віддається авторським колективам, до складу яких входять як представники організацій/установ, так і члени родин;
 «Родинний підхід» – передбачає висвітлення досвіду і практик співпраці не тільки з батьками учнів/вихованців/гуртківців/волонтерів/інш., але з їхніми родинами, які визнаються  повноправними учасниками освітньо-виховних  процесів;
 «Емпіричний підхід» передбачає подання на конкурс робіт, що описують певний реалізований досвід та реальні практики, ефективність яких підтверджено. Особливої уваги заслуговують конкурсні роботи, які описують досвід педагогічної майстерності батьків, практики соціально-педагогічної діяльності та виховання особистості в сучасних умовах.
У конкурсних роботах бажано презентувати єдність навчання, виховання і розвитку, а також тих умов, які створюють можливості для саморозвитку і самовиховання як дітей, так і дорослих.
1.4. Важливо поінформувати потенційних учасників про зміст конкурсних робіт відповідно до  таких пріоритетних напрямів (номінацій):
1)   Створюємо цілісний виховний простір: заклад-родина-громада
Досвід, практики: партнерської взаємодії в оптимізації, поліпшенні умов, збагаченні змісту, форм і методів навчання, виховання, розвитку і саморозвитку дітей; в організації позаурочної, позашкільної діяльності школярів, вихованців системи ПТНЗ, студентів; проведенні спільних заходів і доброчинних акцій; різноманітних форм соціального виховання; налагодженні конструктивних комунікацій у системі «діти-батьки-вчителі/фахівці-громада-суспільство» із використанням сучасних інформаційних технологій.

2)   Утверджуємо та створюємо сімейні цінності, традиції
Досвід, практики: відродження, збереження кращих і творення нових сімейних традицій; організація дозвілля, сімейного спілкування, що сприяє забезпеченню наступності і зв’язку поколінь, створення умов для саморозвитку та самовдосконалення; надання підтримки вразливим категоріям сімей і дітей;попередження  педагогічними засобами конфліктів поколінь.
3)   Готуємо дитину до гідного самостійного життя
Досвід, практики: формування життєвої компетентності дитини; надання допомоги у самовизначенні, зокрема у виборі професії відповідно до покликання, створення умов для, підготовки до підприємницької діяльності, розвитку творчих здібностей; утвердження здорового способу життя, попередження шкідливих звичок і залежностей різного типу; виховання цілеспрямованості та відповідальності; профілактика жорстокості, насильства у дитячому середовищ; підготовка  до майбутнього сімейного життя і батьківства.
4)   Розкриваємо виховний потенціал родини
Досвід, практики: підвищення рівня батьківської компетентності, поширення засад  усвідомленого, відповідального батьківства; реалізація ініціатив батьків, родинних об’єднань чи організацій; приклади конструктивного, творчого підходу батьків, членів родин до вирішення актуальних  проблем виховання (наприклад, залучення до читання, забезпечення дисципліни без покарань, попередження залежності від комп’ютерних ігор тощо); упровадження технологій, форм і методів залучення батьків, членів родин до освтіньо-виховного процесу, встановлення та розвитку взаємодії з різними типами сімей; надання психологічної, соціально-педагогічної допомоги родинам, організація міжсімейних комунікацій та самодопомоги на основі принципу «родина – родині»
1.5. Регіональні оргкомітети наділені повноваженнями  уточнювати, конкретизувати зміст запропонованих номінацій з урахуванням регіональних особливостей. Регіональний комітет може відзначити своїми нагородами, спеціальними призами роботи,  присвячені розкриттю певних актуальних проблем. (Наприклад, залученню до освітньо-виховного процесу чоловіків, використання потенціалу бабусь і дідусів, організації волонтерської діяльності членів родин, розвитку зацікавленості дітей у читанні, особливостям взаємодії з прийомними сім’ями, одинокими матерями, надання підтримки дітям-сиротам та дітям, що позбавлені батьківського піклування, сім’ям-переселенцям, тощо).
1.6. На матеріалах, які поширюються серед потенційних учасників конкурсу, розміщуються у засобах масової інформації бажано використовувати офіційний логотип конкурсу у кольорі.
Організатори  конкурсу мають пояснити потенційним учасникам змістовне наповнення логотипу конкурсу. Малюнок логотипу містить три основних смислових елементи: коло, утворене чотирма різнокольоровими пазлами у вигляді людських фігур, символізує партнерську взаємодію; кольори на малюнку –різноманітність партнерської взаємодії у всіх проявах; фонове кольорове розширення є символом поширення ідей партнерства  для створення цілісного освітнього простору.
1.7.  У назві конкурсу  перше слово –«РАЗОМ!...» пишеться прописними літерами, що передбачає використання скороченої  до одного слова назви при підготовці методично-інформаційних матеріалів та дозволяє легко  відрізнити конкурс «РАЗОМ! Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб  та родин» від конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин» 2014 р.,  позитивні результати якого дозволили розвинуті ним ідеї на наступному етапі. 
1.8. З метою ознайомлення з сутністю, можливостями, стандартами участі у конкурсі «РАЗОМ!...» організаторам і учасникам рекомендуємо звернутися до інформаційно-аналітичних матеріалів, аудиозаписів радіопередач і відео сюжетів телепередач, що розміщені на  веб-ресурсах: http://ipood.com.ua/proekti,--programi,--innovaci/.
1.9. Для налагодження ефективної взаємодії та комунікації, оперативного інформування потенційних учасників та вирішення поточних питань організаторам конкурсу необхідно забезпечити канали телефонного чи оn-line спілкування, проведення очних консультацій, інформаційних зустрічей.  З організаційних питань члени регіонального Оргкомітету, потенційні учасники можуть зателефонувати/сформулювати і надіслати запит на електронну адресу: vrpkd_ipood@ukr.net; cbamper@ex.ua або irina.kalko@gmail.com.
(050) 131 79 80 – Ірина Василівна Калько;
(066) 059 20 42 Наталія Олександрівна Чумак.
Виправдовує себе практика  запрошення членів Оргкомітету конкурсу для проведення консультацій, методичних семінарів, у регіонах, де створено регіональні оргкомітети.
1.10. Науковці, аспіранти, студенти старших курсів педагогічних вищих навчальних закладів можуть як співавтори допомогти батькам, членам родин презентувати цікавий досвід згідно з вимогами, що запропоновані у Положенні про конкурс. Для забезпечення такої взаємодії доречно поширити інформацію про конкурс у ВНЗ та запропонувати профільним кафедрам (соціальної педагогіки, практичної психології, методики та організації виховної роботи, інш.) використати його можливості в якості індивідуальних завдань студентам при написанні курсових, дипломних робіт.
У рамках конкурсу науковці та аспіранти матимуть можливість для апробації та презентації своїх наукових результатів (конференції, друковані збірки та ін.).
1.11. Оргкомітет пропонує  авторам й авторським колективам використати потенціал Відкритих родинних студій (ВРС), ідея виникнення яких стала одним із результатів конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин», і  що є експериментальною  технологію розвитку педагогічної культури дорослих (Додаткова інформацій про ВРС у Глосарії і Методичних порадах «Відкриті родинні студії).

2. Проведення процедури оцінювання конкурсних робіт
2.1. Оцінювання конкурсних робіт здійснюється членами оргкомітету чи залученими оргкомітетом експертами. У разі доцільності окремим  рішенням затверджується склад групи експертів, керівництво якою здійснює  голова чи один  із заступників голови оргкомітету.  2.2. Конкурсні роботи оцінюються  у балах за кожним із 6-х основних критеріїв, а саме: 1) відповідність формальним вимогам; 2) ступінь ефективності реалізованого досвіду; 3) можливість тиражування реалізованого досвіду; 4) можливість масштабування реалізованого досвіду; 5) ступінь інноваційності реалізованого досвіду; 6) якість додатків. (Див. нижче Табл. «Критерії та зміст показників оцінювання конкурсних робіт»)
2.3. Оцінювання за критеріями 4-6 здійснюється кожним експертом на підставі його суб’єктивного сприйняття матеріалів конкурсної роботи.
 Експерти можуть застосовувати позначки «+» та «-», що додаються до загальної суми балів.
2.4. Максимальна оцінка складає 21+ (бал).
2.5. Результати оцінювання кожної роботи вносяться  до електронного Бланку  «Результати оцінювання робіт, що надійшли на відкритий конкурс «РАЗОМ!...» (формат Exel), а також подаються на паперовому носії,  що засвідчується особистим підписом експерта.
2.6.Результати експертного оцінювання всіх робіт вносяться до електронної бази «Результати оцінювання робіт, що надійшли на відкритий конкурс «РАЗОМ!...» з позначкою  відповідних кодів конкурсних робіт.
2.7. Шифри номінацій:
1 - «Створюємо цілісний виховний простір: заклад-родина-громада»
2 - «Утверджуємо сімейні цінності, традиції»
3 - «Готуємо дитину до самостійного життя»
4 - «Розкриваємо виховний потенціал родини»

2.8.  Шифри видів робіт :
А – проект/програма;
В – науково-методична/методична розробка;
С – есе з описом досвіду вирішення актуальних проблем виховання.
2.9. Кожна конкурсна робота кодується. Код конкурсної роботи  визначається комбінацією з двох цифр і однієї літери через слеш. Перша цифра – це порядковий  номер роботи у Реєстрі робіт, що надійшли на конкурс «РАЗОМ!...»; друга цифра – шифр номінації; літера – вид роботи.
Наприклад: код 15/4/В  означає, що оцінюється конкурсна робота, що у Реєстрі зафіксована під №15; вона відповідає напряму/номінації «Розкриваємо виховний потенціал родини» і є науково-методичною/методичною розробкою .
2.10. Підсумкова оцінка кожної роботи визначається на підставі середнього арифметичного від суми оцінок всіх експертів та затверджується на засіданні Оргкомітету.
2.11.  Експерти можуть ознайомитися з конкурсними роботами або в електронному форматі (через електронну базу конкурсних робіт), або на паперовому носії.
2.12. Якщо заявлені автором/авторами номінація, форма/вид роботи, на думку експерта, не співпадають із змістом, він робить відповідні зауваження у Примітках, що містяться у Бланку експертного оцінювання робіт або додаються окремо аркушах паперу А-4 (із зазначенням порядкового номеру та коду конкурсної роботи). Окрім того, у Примітках можуть додаватись коментарі, які можуть вплинути на рішення Оргкомітету щодо визначення результатів за цією конкурсною роботою. Додаткові зауваження (примітки) подаються експертом разом із бланком експертного оцінювання за власним підписом.
2.13. З метою упередження конфлікту інтересів експерти не оцінюють конкурсні роботи тих авторів, які є їхніми колегами, родичами, докторантами/аспірантами/магістрами.
Табл. Критерії та зміст показників оцінювання конкурсних робіт
Критерій
Показники
Макс.бал
1 – відповідність формальним вимогам
Обсяг (дотримано вимог/не дотримано)
1
Дотримання пріоритетних напрямів(дотримано вимог/не дотримано)
1
Дотримання структури(дотримано вимог/не дотримано)
1
Представлено автора (авторський колектив) (дотримано вимог/не дотримано)
1
Всього за критерієм 1
4
2 – ступінь ефективності реалізованого досвіду
Вимірюваність результативності досвіду (наявні фактично підтверджені зміни: результати опитувань, результати порівняння показників успішності навчання, поведінки, активності учнів, вчителів, батьків тощо).
2
Обсяг залучення учасників (зафіксована кількість учасників).
2
Інтеграція досвіду у цілісний виховний конструкт (досвід включено у програми навчання, виховання тощо як органічна складова).
2
Всього за критерієм 2
6
3 – можливість тиражування реалізованого досвіду
Наявність методичного опису (змістовний, логічний, зрозумілий опис, містить перелік методичних засобів, часових орієнтирів, тощо)
6
Наявність методичних рекомендацій для організаторів (коментарі щодо особливостей здійснення певних дій та процедур, особливостей застосування для специфічних цільових аудиторій, містить повний перелік методичних засобів, часових орієнтирів тощо).
2
Всього за критерієм 3
8
4 – можливість розширення масштабу реалізованого досвіду
1
5– ступінь інноваційності реалізованого досвіду
1
6 – якість додатків
1

Всього за критеріями 4-6
3

РАЗОМ:
21
ГЛОСАРІЙ

Відкриті родинні студії (ВРС) – експериментальна  технологія робот з родинами,  що спрямована на розкриття виховного потенціалу родини, розвиток педагогічної культури дорослих шляхом взаємозбагаченням знаннями, досвідом, практиками і базується на принципах відкритості, демократизму, толерантності.
Відкриті – означає вільний доступ, отримання інформації у зручний і зрозумілий спосіб , а також активну позицію учасника як суб’єкту освіти і самоосвіти.
Родинні –  передбачає зорієнтований не тільки на батьків, а на усіх членів сімї, включаючи дітей.
Студії  (від англ. study – вивчати, досліджувати) – місце, де навчаються,  здійснюються  дослідження.
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і репрезентує індивідуальні думки та враження автора з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне розкриття теми.
За структурною есе часто  складається із вступу, основної частини та висновку/висновків. Есе, що готується на конкурс, висвітлюють позитивний досвід вирішення проблемних ситуацій у вихованні сучасних дітей, роздуми щодо батьківства, змін, які відбуваються у родинному вихованні.
Логотип конкурсу – художній символ, у якому відображено ідею конкурсу.
Науково-методична/методична розробка – це опис навчально-виховної діяльності, що розкриває форми, засоби, методи навчання/виховання, елементи сучасних психолого-педагогічних технологій або самі технології навчання чи виховання стосовно певної конкретної теми заняття, навчальної програми, викладання курсу в цілому.
Партнери конкурсу – організації, установи, підприємства, які на добровільній та безоплатній основі дали згоду підтримати проведення конкурсу шляхом допомоги у здійсненні інформаційного, організаційного, фінансового забезпечення.
(Наприклад, газета «Соціальний педагог» - інформаційний партнер конкурсу «РАЗОМ!...», розмістила на своїх сторінках матеріали про науково-практичну конференцію в Тернополі, інформаційне повідомлення про конкурс «РАЗОМ!..»; Київський міський будинок учителя – надав приміщення для проведення підсумкової зустрічі переможців та урочистого вручення нагород конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин»).
Партнерство – співпраця та взаємодія усіх учасників певного процесу діяльності задля досягнення спільної мети. Базується на повазі, відповідальності, стосунках суб’єктів діяльності (формула 3R – Responsibility, Respect, Relationships).
Проект/програма — обмежена часовими рамками діяльність, що має визначений початок та кінець, зазвичай обмежений терміном реалізації із кінцевою датою, яка здійснюється для реалізації конкретних цілей та завдань.
Проектно-програмний цикл процес, що складається з декількох послідовних етапів: формулювання актуальної педагогічно-виховної проблеми і способів її вирішення; аналіз зовнішнього середовища; складання проекту програми; впровадження (прийняття заходів програми); отримання результатів; зіставлення мети та результатів.
Прим. Ознаки, що діяльність не є проектом/програмою:
мета з самого початку не визначена або сильно змінюється в процесі виконання робіт;
- діяльність не є керованою, тобто зовнішні залежності перевищують можливості впливу на діяльність;
- обмеження діяльності з самого початку не визначені (терміни, ресурси, час, якість, допустимий рівень ризиків);
- результат не є унікальним (наприклад, приготування обіду кожен день).

Комментариев нет:

Отправить комментарий